Pýtate sa či sa dá určiť farebný typ podľa fotografií? Len za určitých okolností a je to oveľa náročnejšie ako pri osobnom stretnutí.

Rôzne služby ponúkam aj online, ale virtuálnu farebnú typológiu robím len za podmienok dobrej spolupráce zo strany klientky. Po posúdení, či to viem z jej fotografií určiť. Pokiaľ nie ste na druhej zemskej pologuli, vždy vám odporúčam radšej prísť osobne!

Sú však klientky, ktorých farebnosť som takto určovala, pretože sú naozaj veľmi vzdialené a na Slovensko sa len tak ľahko nedostanú.

Ako je to teda s virtuálnou farebnou typológiou?

Začnime mediálne známymi ženami, ktoré sa často uvádzajú ako príklady farebných typov podľa rôznych systémov farebných typológií.

Na mnohých zahraničných blogoch sa stretnete s príkladmi celebrít zaradených odhadom. Osobne ich typologičky nevideli, ich farebný typ odhadujú podľa fotografií dostupných na internete. Prečo to robia, keď je to nespoľahlivé? Nuž preto, že niektoré ženy túžia vidieť niekoho iného známeho, kto reprezentuje ich farebný typ. Celebrity predávajú, a nielen v bulvári. Aj v obľúbených knihách o farebnej typológii sa uvádzajú zvučné mená ako príklady.

V skutočnosti môžete naozaj objektívne posúdiť len to, ako sa vám niektorá celebrita páči či nepáči v nejakom outfite a súčasne posudzujete nevedome i úroveň osvetlenia, stylingu a líčenia. Všetky fotografie prechádzajú postprodukciou a tak nemožno seriózne posúdiť, či tie teplé pigmenty sú dielom prírody, alebo fotografie. Je naozaj farba vlasov taká chladná, alebo to len grafik prehnal s modrou?

Dá sa odhadnúť jarný, letný, jesenný, či zimný typ….Čím viac fotografií je k dispozícii, tým viac sa môže odhad priblížiť realite. Ale i to môže byť klamlivé.

Za 12 rokov praxe som sa viakrát stretla s tým, že žena na fotografii vyzerala odlišne  ako v skutočnosti. Fotografiu ovplyvňuje svetlo, aj kvalita fotografie. Tak môže každá žena vyzerať na fotografii dobre i vo farbe, ktorá jej v skutočnosti veľmi nepristane. A správne nalíčená môžete vyzerať dobre vo všetkom!

Určovať farebný typ sa dá aj virtuálne, ale len ak sa odfotíte nenalíčená a na dennom svetle! Svetlo vnímanie farieb mení. Každý farebný odtieň v meniacich sa svetelných podmienkach vyzerá odlišne. Určite to poznáte – v obchode to vyzerá skvele a až na svetle vonku zrazu zistíte, že odtieň vyzerá inak.

Treba vidieť aj reakciu pleti a očí s farbou šatky, čo sa bez osobného stretnutia nedá. Určovanie typu podľa vlasov, pleti, očí na fotografiách je nepresné a klamlivé, často sa preto typológovia rozchádzajú v názore na farebný typ herečky, ktorú nikdy osobne nestretli.

Pochopiteľne, veď takéto tipovanie je len hrubý odhad. Tipovanie farebných typov celebrít je obľúbená zábava na zahraničných weboch, blogoch, či v diskusiách.

Môžete skúsiť odhadnúť aj svoj farebný typ podľa kníh, blogov, alebo podobnosti s niektorou uvádzanou predstaviteľkou typu, ale pravdivú a zmysluplnú odpoveď na otázku ktoré farby vám najlepšie pristanú vám dá len a len odborná analýza. Posúdenie pigmentov podľa odborných znalostí o farbách. Prečítať si pár článkov, populárnych kníh, blogov, ani e- bookov rozhodne ani zďaleka nestačí. 

Moja farebná typológia neurčuje automaticky svetlý, tmavý, teplý, studený, tlmený, jasný, žiarivý farebný smer – tonálny typ,  len podľa toho či ste evidentne svetlá či tmavá vy. Ale podľa toho, aká vlastnosť farby je pre vás najdôležitejšia. Samozrejme dôležitú úlohu zohráva aj farebnosť vašej pleti, vlasov, očí – ale tá sa dá posúdiť úplne spoľahlivo len osobne a odborným okom. 

Môžete byť celá tmavá a predsa nebyť tonálnym tmavým typom? Áno, pretože vaša tmavosť neznamená automaticky, že aj farby vám pristanú tmavé! Vizuálne tmavý typ nemusí byť tonálnym tmavým typom. Možno vám pristanú lepšie žiarivé, alebo jasné odtiene, možno len mierne tlmené chladné (Cool Soft Winter).

Môžete byť blondínka s modrými očami – a nemusíte byť svetlý tonálny typ. Nie je blond ako blond a modré oči majú rôznu intenzitu aj odtiene. Pokojne môžete byť napríklad jasný alebo tlmený typ, ak to je to, čo je pre vás najviac dôležité.

Keď absolvujete farebnú typológiu, pokojne sa môžete zabávať tipovaním farebného typu žien, ktoré stretávate. Nové poznatky a postupne cibrený cit pre farebné odtiene vám poskytnú nový zdroj zábavy. Farby zrazu budete vnímať inak.

Samozrejme, môžete sa zabávať i tým, že pozorujete herečky, moderátorky, političky ….susedky, kolegyne v práci, ženy na ulici a sledujete aké farby nosia a v ktorých im to pristane, či ktoré napohľad nesedia.

Pred tým ako sa pustíte do nákupov podľa farebného typu s ktorým ste sa stotožnili, skúste sa vo vytipovaných farbách prezrieť kriticky pri dennom svetle nenalíčená.

Neriskujte mylný odhad,  dajte si spraviť farebnú typológiu odborne.

Postup pri virtuálnej farebnej typológii

Pozrime sa teraz ako je možné spraviť farebnú typológiu virtuálne pokiaľ naozaj nemôžete prísť osobne.

1. Potrebujete sa odfotiť pri dennom svetle, bez blesku. V  tričku lomenej bielej farby, resp. s plachtou pod bradou a na pleciach. Pokiaľ máte farbené vlasy, tie si skryte do kozmetickej čiapky na vlasy, aby bolo vidno len tvár. Ak máte svoje vlasy, tie samozrejme zakrývať nemusíte. Fotografií spravte radšej viac.

2. Pomôže mi aj vaša fotografia z detstva. Nie však z čias, keď ste boli ešte batoľa. Aj tmavé typy mohli mať v detstve platinovoblond vlásky a naopak. Treba poslať fotografiu kde máte okolo 10 rokov.

3. Pošlite viac fotografií ktoré máte k dispozícii v rôznych farbách, najlepšie z exteriéru.

Po posúdení vašich pigmentov, ktoré sa dajú zhodnotiť z fotografií odhadnem predbežne váš farebný smer, teda čo je dominantné. Vytipujem viacero typov, ktoré prichádzajú do úvahy. Potom vezmem vašu fotografiu tváre odfotenej za denného svetla a k nej v profesionálnom programe grafikov skúšame rôzne odtiene tesne pod bradu.

Odlišnosť oproti osobnej farebnej typológii je v tom, že tu látka nevytvorí odraz na vašu tvár ako je to naživo a tak môžem len posúdiť či daný odtieň s vami ladí, alebo neladí. Vaša tvár ostáva viac- menej nezmenená, pretože je odfotená s odrazom neutrálnej bielej.

Farba pod tvárou odráža svetlo do vašej tváre a v reáli tak ovplyvňuje vzhľad pleti, výraznosť očí, mení črty vašej tváre. Pri virtuálnej farebnej typológii sa nič také nedeje, dá sa sledovať len farebná harmónia a jej stupeň, alebo disharmónia.

Buď to s vami ladí, alebo neladí.

Ukážeme si na príkladoch ako to funguje.

 

Farebný typ Emmy Watson

Emma Watson je, podobne ako niektoré iné celebrity, ťažký oriešok. Niekto ju v zahraničí tipuje na tlmenú jeseň, niekto jarný typ. V detstve Emma Watsom vyzerala ako typický jesenný typ. Ja osobne v nej vidím evidentne teplé pigmenty i teraz, v neskoršom veku. Že je jesenným typom, som si bola istá po prehliadnutí jej fotografí hneď, treba však preskúmať presnejšie akým jesenným typom môže byť.

Otázkou je, či jej vlasy boli pravé, alebo tvorcovia filmu potrebovali jej farebnosť zmeniť. To sa totiž deje pri mnohých celebritách.

To je dôvod prečo napríklad Meryl Streep niekto uvádza ako príklad pre zimný typ – vo filme Diabol nosí Pradu tak totiž vyzerala. Zimným typom ale iste nie je, jej farebnosť je teplá.

Farebnosť Emmy Watson z neskorších rokov je stredne tmavá, niekedy mierne tmavšia. Prílišné zosvetlenie jej nepristane. Čo sa týka očí, tie sú vyslovene tmavohnedé. Vlasy sú však stredne tmavé – ani svetlé, ani tmavé. Podľa nich by to nasvedčovalo na tlmenú jeseň.

Vizuálne by mohla byť pokojne tlmenou jeseňou, jarnému typu by zodpovedali len vlasy na fotografiách, kde sú v teplých plavých blond tónoch. Ale oči tak intenzívnej hnedej jarné typy nemávajú. Ak majú hnedé oči, sú svetlejšie, stredne tmavé, jantárové.

Jej farebnosť pôsobí tlmene a teplým dojmom.

Treba posúdiť či bude lepšie vyzerať v stredne tmavých tlmených farbách alebo tmavších. A skúsiť na porovnanie teplé aj chladnejšie odtiene.

1. Podtón. Pri zisťovaní farebnosti vyberám stupeň teploty na škále od ultra chladný po ultra teplý.

 

 

 

2. Stupeň sýtosti pigmentov, ale pozor, slovo sýtosť má 2 interpretácie vo farebnej teórii. Sýtosť možno vysvetliť a chápať ako čistotu pigmentov oproti šedej škále. V tom prípade je sýta farba tá, ktorá je výrazná a nemá v sebe bielu, šedú ani čiernu.

Termín sýtosť sa ale používa profesionálne aj inak a tak ho používam aj ja. Sýtosťou sa rozumie množstvo čistých pigmentov namiešaných vo farbe. Teda potom je sýta farba tá čo má hodne farbiva. Sýtosť je na škále od 1% po 100%. Teda sýtosť = množstvo čistého pigmentu v odtieni. Buď ho má odtieň veľa, stredne, alebo málo. K tomuto stupňu čistých farebných pigmentov môže byť pridaná šedá (tones) alebo čierna prímes (shades). Ak v odtieni nie je šedá ani čierna prímes, farba sa javí jemne jasná – jasná – až žiarivá, sú to tints alebo hues. Sýte a zároveň tlmene pôsobiace odtiene má Tmavá zima aj Tmavá jeseň.

 

 

 

 

3. Jas/Tlmenosť. Je stupeň jasu, teda či je farba krikľavá, neónová, mierne, alebo viac tlmená.

4. Value. Svetlosť alebo tmavosť odtieňa treba tiež posúdiť na škále v určitom rozpätí.

 

 

 

 

A napokon, tieto všetky vlastnosti sú vo farbe odrazu, premietajú sa v každom odtieni. Každý odtieň teda môže byť posúdený z hľadiska, či je teplý, studený, alebo niekde uprostred, neutrálny alebo mierne studený či mierne teplý. Či je svetlý, tmavý, alebo stredne tmavý. Či má veľa farby (sýtosti) alebo málo a koľko jej má, či je málo sýty, stredne sýty, alebo hodne sýty. Či je tlmený, jasný alebo jemne žiarivý. Sýty a žiarivý súčasne. A tak ďalej …

Pri virtuálnej farebnej typológii dostanete vysvetlené, čo je pre vás dôležité, aj ukážky svojich farieb pri tvári a poštou aj farebné škály k nákupom.

Dostanete na ukážku nielen odtiene ktoré vám pristanú, ale aj tie, ktorých by ste sa mali vyvarovať.

Rekapitulácia pre Emmu Watson: 

1. Podtón (undertone): teplý, ale nie ultra. Teplá jeseň nebude pre ňu vhodným výberom.

2. Sýtosť (saturation), množstvo čistých pigmentov vo farbách – stredná a vyššia.

3. Jas alebo tlmenosť (chroma): Jednoznačne tlmenosť, prítomnosť sivej alebo čiernej v odtieňoch. Žiarivosť jej ubližuje najviac.

4. Svetlost až tmavosť (value): farebná škála je od stredne tmavých až po tmavšie odtiene. Musia byť však mäkké, zamatové. Nie ultra tmavé .

Vhodné odtiene – sýte tlmené teplé aj neutrálne. (Stredne tmavé a tmavšie tone a shade). Teplé odtiene s prímesou sivej alebo čiernej. Pridaných je pár vhodných studených odtieňov z palety Tmavej zimy, napríklad uhľová.

 

Nevhodné odtiene – chladné a jasné odtiene. Chladné odtiene môžu byť, za predpokladu že sú stredne tmavé alebo mierne tmavšie (so šedou alebo čiernou prímesou vo farbách). Studené odtiene vhodné pre tmavý jesenný typ sú zakomponované v palete pre Tmavú jeseň. Jasné chladné a žiarivé farby sú nevhodné.

 

 

 

 

 

Tieto odtiene sú príliš chladné. Magenta vpravo je vyslovene nehodná, je ultra chladná a naviac žiarivá. Má úplne opačné vlastnosti, ako by mala Emma nosiť. Tlmenosť – stredná a tmavšia farebnosť prevažne teplých odtieňov doplnená studenými tlmeného a tmavšieho typu je najviac vyhovujúca.

Aspoň podľa fotografií. Vy pošlete fotografie bez bleskov, retuše a tak sa farebnosť dá určiť presnejšie.

Ak teda nemôžete absolvovať individuálnu osobnú farebnú typológiu, zvážte konzultáciu na diaľku. Virtuálnu farebnú typológiu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poslednou kategóriou sú prijateľné odtiene, teda odtiene, ktoré môžete nosiť tiež, pokiaľ sa vám páčia. Musia ladiť aspoň v jednej z vašich charakteristík, ktoré vašej tvári pristanú.

Pre Emmu Watson sú to odtiene Tmavej zimy, ktoré jej pristanú po jesenných najlepšie, sú totiž mierne tmavšie až tmavé, majú vyššiu sýtosť = veľa pigmentu a tiež tlmenosť – obsahujú sivú alebo čiernu.