Mnoho žien sa domnieva, že cieľom farebnej typológie je len zistiť FAREBNÝ TYP.
Dostanú názov farebného typu a môžu brúzdať stránky internetu a vyhľadávať si všetko, čo pod tým názvom nájdu.

Tak to nefunguje.
Prečo?

Pretože koncepcií farebných typológií je mnoho, aj keď skúmajú v zásade to isté – záleží len ako do hĺbky a s akými nástrojmi a metodikou. Nie je jedna celosvetová farebná typológia s univerzálnymi typmi používaná na celej zemeguli.
Farebná typológia je sčasti veda, sčasti umenie. A tak má viaceré podoby, školy.

Každá takáto škola farebnej typológie má SVOJE materiály, vybavenie. Farebné škály. Niekde je farebných odtieňov menej, inde viac. Na záver všade dostanete FAREBNICU, teda škálu odtieńov, ktoré sa počas konzultácie ukázali ako najvhodnejšie.

Viete, koľko odtieňov existuje a koľko dokáże ľudské oko vnímať?
Sú to nie desiatky, stovky, ale tisícky…

Je možné v praxi riešiť nákupy tak, že dostanete farebnicu s odtieňmi a vy si ich vyhľadáte v obchodoch?
To by šlo, len pokiaľ by aj to oblečenie v obchode malo názvy farieb, alebo kódy zo vzorkovníka.
Existuje profesionálny vzorkovník, s pomocou ktorého je komunikácia v profesionálnom prostredímohładom farieb jednoznačná. Každá farba, resp. každý jeden odtieň má nezameniteľný názov aj číslo. Názov prislúcha len jednému konkrétnemu odtieňu. Takto komunikujú môdni návrhári, zadávatelia výroby odevov… vyrobte ten pulóver v odtieni číslo 12-0718, Pineapple Slice. Napríklad.

Jasná jeseň, ananásováV bežnom živote zákazníkov a obchodov sa môžete orientovať len podľa svojho zraku a nápomocný môže byť i názov farby, ktorý ale na rozdiel od toho profesionálneho názvu Pantone pre jeden jediný odtieň, je len orientačný a pod názvom napríklad “koralová” môžu byť ponúkané rôzne odtiene červenej.
Pod názvom “ jablková” budú rôzne odtiene zelenej. Pod názvom “baklažánová” budú tmašie odtiene fialovej, ale rôzne. “Tmavá zelená” môže byť všeličo.

 

Preto potrebujete mať  v obchode iný kľúč k výberu pre vás lichotivých farieb.
Farebnica pomôže, ale hlavné je POZNAŤ VLASTNOSTI svojich odtieňov. A tie hľadať a posudzovať pri nákupe.

Dôležitý teda nie je názov farebného typu. Pod každý takýto názov v každej škole farebnej typológie spadá určité množstvo farebných odtieňov na ukážku.
Pod takým istým názvom môžu mať dve farebné školy odlišné odtiene.
Dôležité teda je

1. hładať odtiene podľa tej školy farebnej typológie, ktorú ste absolvovala a boli odskûšané ako vhodné. Ak som Svetlé leto v nejakom systéme, iný systém má kľudne Svetlé leto s odlišnými odtieňmi.

Medzi niektorými školami farebnej typológie sú značné podobnosti v zostave farebných škál, ale nikdy nie sú rovnaké na 100%. Niektoré škoky majú názvy odlišné, a predsa sú odtiene niektorých typov dosť podobné.

2. riadiť sa hlavne VLASTNOSŤAMI farieb.
Ak poznáte svoje ideálne vlastnosti farieb, rozbúreným morom farieb v obchodoch preplávate hladko.
Ja viem takto pozrieť aj farebnicu inej škoky, iného typu a pozrieť, či sa dá priradiť k niektorému môjmu, nakoľko % je tam zhoda…

Vy si rozhodne nezamieňajte farebné typy rôznych farebných typológií.
Môže tam byť zhoda, môže byť 80 alebo 20%, a už to nesedí …

Viac menej by malo celosvetovo fungovať len odlíšenie na jar, leto, jeseň, zimu.
Ale s podtypmi a ich variabilitou to už je pre laika neprehľadná zmes do ktorej neradno sa púšťať bez sprievodcu.