Farebná typológia štyroch ročných období Čo je vlastne farebná typológia štyroch ročných období? Viete kto ju vymyslel a na aký účel? Má typológia farieb niečo spoločné s tým kedy ste sa narodili, alebo na aké ročné obdobie sa obliekate ? Zoznámte sa s príbehom farebnej typológie.

 „Tá farba ti pristane k pleti.“

Možno vám to už niekto povedal a ani netušil, ako udrel klinec po hlavičke! V tom je to tajomstvo a podstata!  V tom, či farebný odtieň v blízkosti tváre ladí s vašimi farbami – očí, pleti, aj vlasov. Každá farba má rôzne odtiene – a práve výber typu odtieňov je to dôležité. Fialová, modrá, zelená, žltá, oranžová, červená, ružová … každá z nich má stovky odtieňov. Treba si vedieť vybrať tie správne.

Farebná typológia je o rozdelení farebných odtieňov všetkých farieb podľa ich vlastností a o ich zoskupení podľa určitých kritérií. Už z názvu vyplýva, že to je o rôznych typoch farieb. Presnejšie o rôznych farebných odtieňoch. Pretože každá farba sa vyskytuje v rôznych odtieňoch. A vybrať si tie správne, to je umenie!

Zoznámte so so základmi farebnej teórie! Dozviete sa aj tajomstvo rozdelenia farieb na štyri základné skupiny podľa ročných období.

Zaujíma vás ako ako vyzerajú jarné, letné, jesenné a zimné odtiene? Tak čítajte ďalej!

Podstata farebnej typológie spočíva v  simultánnom kontraste

To znamená že ak máme viac farieb spolu, najvzájom ovplyvňujú svoj vzhľad, to ako ich vnímame.  Preto farebné odtiene v blízkosti tváre ovplyvňujú to, akou sa zdá naša pleť, oči, vlasy. Či odtieň šálika alebo topu našu tvár rozjasní, alebo spraví nezdravo vyzerajúcou, nepeknou. 

Počiatky farebnej typológie, teda rozdelenia farieb podľa nejakého systému, sú spojené s výtvarným umením a dizajnom.

Francúzky chemik Michel Eugene Chevreul bol aj riaditeľom firmy, ktorá vyrábala gobelíny. Klientovi vyrobili krásny gobelín a ajhľa! Klient reklamoval žltú farbu použitú vo vzore, že nezodpovedá tomu, čo si vybral. Pán Chevreul vzal zväzok žltých priadzí a porovnaním s prekvapením zistil, že farba je použitá správne – ale v koberci vyzerá akosi inak! Ukázalo sa, že vplyvom ďalších farieb vyzerala žltá farba vo vzore inak ako samostatne. Tento jav sa nazýva simultánny kontrast.

Farby sa navzájom ovplyvňujú. Každý farebný odtieň pôsobí trochu inak v spoločnosti ďalších farieb, napríklad vo vzore. Teplejšie, chladnejšie, jasnejšie alebo tlmenejšie, výraznejšie alebo jemnejšie.

Preto záleží aký farebný odtieň si vyberiete k tvári. Farebnosť topu, šatky, či šiat ovplyvní, ako sa javí vaša pleť, jej farbu, viditeľnosť nedokonalostí, vrások, pigmentácií… Buď sa zvýraznia vaše oči a pleť pôsobí zdravo a jednofarebne, alebo je váš pohľad zastretý, nos ide dopredu, pleť je žltkavá, fľakatá…

V niektorých farbách vyzeráte nezdravo, nevýrazne, ba až nepekne. Dopredu vystupuje nos, oči sú nevýrazné. A v iných zažiaria vaše oči, pleť a aj vlasy s oblečením harmonizujú a vy vyzeráte sviežo, pekne a zladene.

Farby navzájom totiž ovplyvňujú svoj vzhľad. Každý farebný tón sa v blízkosti inej farby javí trochu inak. Niekedy vyzerá výraznejšie, inokedy bledšie. Ten istý odtieň vyzerá v blízkosti niektorých farieb chladnejšie, v inom zoskupení teplejšie.

Princíp farebnej typológie spočíva v svetelnom odraze,  ktorý dáva vašej tvári farebný odtieň v jej v blízkosti. Ten ovplyvňuje ako vyzeráte. 

Odraz farby bezprostredne pri tvári mení to, akou sa zdá vaša pleť, oči, aj rysy tváre. Odtiene farieb pod bradou dokážu opticky zvýrazniť váš nos, bradu, zostriť alebo zjemniť vaše črty. V niektorých vynikne farba vašich očí a pleť sa zdá bez kazov, pigmentácí a vyrážok, viac jednofarebná. V iných naopak, všetky drobné nedokonalosti pleti sa zvýraznia a oči pohasnú, sú akoby zastreté. Vyskočia kruhy pod očami, opuchy, pigmentové škvrny,  vrásky, vyrážky…

Odtiene ktoré s vami ladia vás urobia krajšou, vašu pleť čistejšou a jednofarebnejšou, oči sa rozsvietia. Neladiace odtiene sa bijú s vašou pleťou, vašim prirodzeným koloritom a preto vyzeráte unavene, nezdravo, nepekne. Niektoré farby vás urobia doslova škaredou.

Svoje robí aj osvetlenie –  len si pozrite vaše steny doma ráno, podvečer a zistíte, že odtieň maľovky sa vplyvom svetla mení. Vnem farby totiž v našom oku vzniká odrazom svetla z predmetu, na ktorý sa pozeráme.

Farba v blízkosti tváre na odeve, šatke, aj na vlasoch, ovplyvňuje odtieň vašej pleti a celkový dojem z vašej tváre. Preto v niektorých farbách vyzeráte krásne, sviežo a v iných žltkavo, nezdravo.

Kto vytvoril farebnú typológiu štyroch ročných období?

Farby skúmali takí velikáni ako Newton, Leonardo Da Vinci, Johann Wolfgang von Goethe, impresionistickí maliari a ďalší.

Za základ farebnej typológie, rozdelenie na jarné, letné, jesenné a zimné odtiene vďačíme Johanessovi Ittenovi, švajčiarskemu dizajnérovi výtvarnej školy Bauhaus. Rozdelil farby podľa farebných harmónií prírody. Prirodzené harmónie v jednotlivých skupinách sa dali krásne využiť pri maľbe.

Ittenov 12 dielny farebný kruh má tri primárne farby –  žltú, modrú a červenú. Sekundárne sú – fialová, oranžová a zelená. A terciárne – žltooranžová, červenooranžová, červenofialová, modrofialová, modrozelená a žltozelená. Spolu dvanásť farebných tónov.

Na výtvarnú koncepciu farebných harmónií nadviazali Suzanne Caygill a Bernice Kentner a vytvorili prvé farebné typológie na určovanie ladiacich farieb pre ľudí – Caygill Method of Seasonal Color Analysis a Color Me A Season. Američanka Carole Jacson, žiačka J. Ittena, zahájila veľký boom farebnej typológie knihou Color Me Beautiful v roku 1980. Tento 4 – dielny systém podľa ročných období z 80-tych rokov používa mnoho vizážistov dodnes. Existovalo viacero škôl farebnej typológie, ale najviac sa ujal práve systém „štyroch ročných období“. Azda aj vďaka tomu, že človek si vie ľahko predstaviť prírodu na jar, jeseň, v lete či v zime. Asociácie s prírodou sú jednoduché a ľahko zapamätateľné.

Mary Spillane and Christine Sherlock (Color Me Beautiful’s Looking Your Best) posunuli tento štvordielny systém k novej dimenzii, vytvorili 12 typov, 2. generáciu farebnej typológie. Systémov farebnej typológie dvanásť typov vzniklo viacero. Okrem Color Me Beautiful bol najviac významný a stále sa vo svete použiva systém pani Katryn Kalisz, SCI/Art.

V súčasnosti nastupuje už 3 generácia farebnej typológie,  individuálnosť, variabilné systémy 16 – 24 farebných typov. Dôraz je na individualitu.

Štvordielny systém farebnej typológie štyroch ročných období delí farby na 4 skupiny podľa podobnosti s farbami prírody v príslušnom ročnom období. Nemá to nič do činenia s tým kedy ste sa narodili!

Kľúč delenia farebných odtieňov podľa ročných období

Kľúčom delenia farieb na jarné, letné, jesenné a zimné je hlavne jedna z vlastností farieb, tzv. podtón – teplota farebných tónov.

Jarné a jesenné farby sú teplé, letné a zimné chladné.

Vpravo vidíte farebný kruh, ktorého ľavá strana – fialová, modrá a zelená sú všeobecne chladné farby, pravá strana – žltá, oranžová a červená sú teplé farby. Každá farba (fialová, modrá, zelená, žltá aj červená) má teplé i chladné farebné tóny a odtiene s výnimkou oranžovej, tá je len teplá.Farebna typologia styroch rocnych obdobi

Typológia, ktorá sa používala v 80-tych rokoch v zahraničí, delila 4 typy podľa podtónu a svetlosti/tmavosti takto:

teplý + svetlý = jarný typ,

teplý + tmavý = jesenný typ,

studený + svetlý = letný typ

studený + tmavý = zimný typ.

Teda jar a leto boli prezentované ako svetlé, zima a jeseň ako tmavé typy.

Lenže toto je príliš lineárne delenie a mnoho žien i mužov bolo v dôsledku takejto schémy nesprávne určených a boli im odporučené aj nevhodné farby.

Na farby sa treba pozrieť nielen z hľadiska farebnej teploty. Treba skúmať aj ďalšie vlastnosti farebných odtieňov – intenzitu, sýtosť farebných odtieňov, jas/tlmenosť, svetlosť/tmavosť.

Každá zo štyroch farebných škál rozdelených podľa podobnosti s prírodou (jar, leto, jeseň aj zima) je príliš rôznorodá, aby všetky odtiene v nej obsiahnuté univerzálne pristali každému človeku. Ľudská farebnosť je viac rozmanitá a každý človek má vlastnosti farieb namiešané individuálne, v rôznych kombináciách.

Všetky jarné farby spolu perfektne ladia – v interiéri. Podobne aj jesenné, letné alebo zimné. Je to jeden zo spôsobov ako vytvoriť harmonický interiér. Ale pre účely farebnej typológie v odievaní rozdelenie na 4 pomerne veľké skupiny s rozmanitou intenzitou, svetlosťou/tmavosťou odtieňov a aj premenlivým stupňom čistoty odtieňa, nestačí.

Teplé a chladné farby v typológii štyroch ročných období

Spoločná vlastnosť v každej tejto skupine je PODTÓN, teplota farby.

Ostatné vlastnosti sú rôznorodé. Teplota podtónu záleží od toho, aké pigmenty obsahuje. Ak obsahuje žltú, oranžovú, červenú – je teplý. Ak obsahuje fialovú, modrú, zelenú – je studený. Teplé farebné tóny majú väčśí podiel žltej, chladné modrej.

farebna typologia - Farebná typológia štyroch ročných období

Farebná typológia štyroch ročných období, základné orientačné palety farieb.

Ľavá strana sú chladné odtiene – so studeným podtónom, pravá strana sú odtiene s teplým podtónom. 

Ako vidíte, napríklad žltá je vľavo i vpravo. Jej odtieň je chladnejši vľavo a teplejší napravo.

Červená je tiež vľavo i vpravo. Vľavo sú jej chladné odtiene, vpravo teplé.

Zelená je vľavo i vpravo.

A tak je to s každou farbou. Len oražovú vidíte len na pravej, teplej strane.

Niektoré odtiene sú viac a iné menej chladné. Niektoré sú teplejšie, iné o čosi menej.

Všetky farby teda môžeme nájsť na chladnej i teplej strane (okrem oranžovej).

Presnejšie a zmysluplné delenie typických 4 základných skupín podľa ročných období znie takto:

teplý + jasný = jarný typ, jasné teplé odtiene

teplý + tlmený = jesenný typ, tlmené teplé odtiene

studený + tlmený = letný typ, tlmené a lomené chladné odtiene

studený + jasný/tmavý = zimný typ, jasné a tmavé chladné odtiene

Rozdelenie farieb na teplé a chladné

Teplé farebné typy – teplé farby (typologicky jar, jeseň)


1. Teplé a jasné farby má jarná farebná škála
.

Tieto farby sú teplé až neutrálne a jasné. Charakteristická je ich svetlosť a teplý, žltý až žltooranžový podtón obsiahnutý v ich odtieňoch.

Keď si predstavíte prírodu na jar, je ľahké si tieto odtiene vybaviť. Žlté prvosienky, prvé žltozelené púčiky stromov… Ľahké a svieže teplé odtiene sú typickým znakom jari.

Jarná škála obsahuje rozmanité odtiene – od jemných pastelov až po výrazne žiarivé teplé odtiene. Sú v nej aj tlmené odtiene teplej béžovej a mierne tmavšie odtiene teplých hnedých čokoládových tónov. Nikdy však nie sú príliš tmavé.

Farby pre jarné typy: béžová odtieňa ťavej srsti – camel, smotanovobiela, maslová, slonová kosť, prvosienková žltá, narcisová, žĺtkovožltá, iskerníková, lipovozelená, lososová, koralová, broskyňovočervená, mandarínková, broskyňová, teplá ružová, šalátovozelená, lipová zelená, pastelová žltozelená, jablkovozelená, makovočervená, vlnovobiela, rumelková, nevädzovo modrá, svetlá kráľovská modrá, svetlá námornícka modrá, akvamarín, tyrkysová, ametystová, zlatistá béžová, nugatová, marhuľová, lieskovo oriešková, karamelová, zlatohnedá…

 

2. Teplé a tlmené farby má škála jesenných odtieňov.

Od jarných sa odlišuje tlmenosťou alebo hĺbkou a intenzitou plných odtieňov. Prechádza až k tmavým odtieňom ako je gaštanová, baklažánová.  Žltozelená sa vyskytuje i v jesennej škále, tu má však celkom iné odtiene –  olivovú, khaki, avokádovú.

Jesenná škála obsahuje svetlé až tmavé odtiene, príznačná je ich tlmenosť alebo tmavosť. Typické sú zemité tóny. Niektoré odtiene vyzerajú pomerne živo, ak sú tlmené len dotykom sivej alebo čiernej.

Farby pre jesenné typy: ecru, šafránová, černicová, baklažánová, petrolejová, khaki, avokádová, slnečnicová, horčicová, kari, tekvicová, lesný med, jantárová, egrešová žltá, olivová, bronzová, jadeitová, tehlovočervená, karmínovočervená, šartézska zelená, lesná zelená, divoká fuchsia, paradajková, hrdzavá, gaštanová, čučoriedková, horčicovohnedá, okrová, teplá čokoládová, kakaová, karamel, medená, krémovožltá…

Spoločný pre jar a jeseň je teplý podtón. Žlté a oranžové pigmenty obsiahnuté v odtieňoch jari, oranžové a červené obsiahnuté v odtieňoch jesene.

Chladné farebné typy – chladné farby (typologicky leto, zima)

 3. Studené a tlmené odtiene sú typické pre letnú škálu farieb. V letnej palete sú i jemné farby lomené bielou. 

Typické pre letnú škálu sú chladné pastely. Nájdeme tu svetlé pudrové odtiene, jemne či viac tlmené chladné odtiene, aj jemné odtiene lomené bielou. Farby letnej škály sú bledé, svetlé, stredne tmavé, aj tmavšie tóny ako napríklad námornícka, horká čokoláda alebo fialková.

Sú rozdielne, svetlé i tmavé, celá škála obsahuje množstvo odtieňov rôznych vlastností. Podtón je chladný, modrastý či modrozelený.

Farby pre letné typy: lomená biela, lila, orgovánová, šalviová, nezábudková, sivobéžová, sivomodrá, nebeská modrá, svetlá citrónová, námornícka modrá, karibská modrá, biela káva, morská modrá, lagúnová, orgovánová, mätová, slezová (mauve), levanduľová, malachitovo-zelená, pistáciová, bridlicová, orgovánová žltá, melónová, ríbezľová, čerešňová, rubínová, azalková, vínovočervená, studená červená, tyrkysovo smaragdová, bodliaková fialová, vanilková, staroružová, tulipánová,  malinová, magnóliová, horká čokoláda, sivohnedá, sivobéžová, tmavošedá …

 

4. Studené a jasné a tiež tmavé chladné odtiene.

To sú typické zimné farby podľa 4 dielnej  typológie. Zimná škála v skutočnosti obsahuje veľmi široké spektrum farieb. Od svetlých ľadových, cez jemnejšie jasné až po výrazne sýte, intenzívne a žiarivé a tmavšie alebo tmavé odtiene.

Farby pre zimné typy: biela, havrania čierna, uhľovo čierna, citrónová, ľadovomodrá, ľadovoružová, mätová, smaragdová, purple, parížska modrá, burgundská, indigová, tyrkysová, hlboká morská modrá, višňovočervená, purpurová, modročervená, enciánová, piniová, uhľovočierna, havrania čierna, cyklámen, fuchsia, fľašková zelená…

Spoločný je chladný podtón. Modrasté  pigmenty v letných odtieňoch, modrasté až fialové v zimných.

 

Každý človek má svoj originálny, nezameniteľný farebný kolorit. 

Farby sa dajú celkom spoľahlivo rozdeliť na skupiny podľa svojich vlastností, podeliť presnejšie na viacero skupín, ako len na štyri. Štyri typy farebných škál nestačia, na to je ľudská farebnosť príliš rozmanitá. 

Presnejšie delenie je pre účely farebnej typológie lepšie využiteľné pre každého jedinca s jeho individuálnou farebnosťou. Zo skupín podobných vlastností sa k vám dajú ľahko priradiť také odtiene, ktoré vás urobia krajšou. A na tom funguje princíp novej generácie farebnej typológie.

Nie je iba jeden jarný typ. Iba jeden letný typ. Jeden jesenný a jeden zimný typ!

Nie jarný typ, ale jarné typy žien. Nie letný typ, ale letné typy. Nie jeden jediný jesenný typ, ale rôzne jesenné typy! Nie jeden či dva zimné typy – Snehulienka, Južanka, ale viac zimných typov.

Jarných typov je viac! Letných typov je viac! Jesenných typov je viac! Zimných typov je viac.

Jarné farebné typy. Letné farebné typy. Jesenné farebné typy. Zimné farebné typy.

V niektorom sa nájde aj vaša farebnosť.

 

Ďalej čítajte, len ak vás samotná teória farieb zaujíma viac.

Existujú rôzne farebné systémy a farebné priestory.

 

Farebná teória

Farebné systémy a farebné kruhy

Rozlišujeme rôzne farebné kruhy, podľa systémov. Vo farebných kruhoch sú farby usporiadané podľa systému. Farebné kruhy sa využívajú na kombinovanie farieb.

farebny priestor - kruh maliarsky1. Umelecký, maliarsky. Pôvodom od Johanessa Ittena. Ako základ má 3 primárne farby – žltú, modrú a červenú. Ich zmiešaním vzniká fialová, oranžová a zelená. Spolu ich zmiešaním vznikne čierna ako vidíte v ich prieniku v strede.

farebny kruh svetelny RGB2. Aditívny RGB (svetelný), využíva sa hlavne v elektronike, v digitálnom svete i v divadle. Základné primárne farby má červenú, zelenú a modrú. Zmiešaním týchto svetiel vzniká žltá, purpurová a cyan,azurová. Spolu dávajú biele svetlo ako vidíte v ich prieniku v strede. Miešanie svetiel.

farebny kruh CMY - tlaciarensky3. Substraktívny pigmentový kruh CMY má ako základ žltú, azurovú – cyan a purpurovú – magentu. Využíva sa pri tlači, v grafike. Miešanie pigmentov.

4. Grafický model L*a*b* je najnovší a najdokonalejší.